Regulament concurs
Acest regulament se aplică în cadrul competiției Bison Adventure Race, organizată de către RNP Romsilva-Administrația Parcului Natural Vânători Neamț, ediția 2025.
CARACTERISTICI ALE COMPETIȚIEI
Bison Adventure Race este o competiție cu caracter montan care testează aptitudinile fizice, psihice, de anduranță și de orientare ale echipelor.
Rutele sunt neamenajate și neprotejate, folosesc drumuri publice și drumuri forestiere, poteci, pante cu înclinare mare și zone accidentate. Acestea trec prin localități, pajişti, lacuri, râuri, zone împădurite și tăieturi, gol alpin (creste, culoare, abrupturi, vai, grohotişuri, pășuni alpine, jnepenişuri). Parcurgerea acestora necesită ca fiecare participant să aibă cunoștințe, aptitudini și abilități:
- experiență generală despre munte;
 - parcurgerea unui traseu alpin dificil;
 - orientare in zone montane, chiar și în condiții de vreme rea și vizibilitate redusă. Aceasta înseamnă, printre altele, a fi capabil/ă să folosească o hartă și informațiile despre trasee pentru a parcurge traseul în siguranță;
 - comportament adecvat în caz de pericol și urgenţă în zona montană;
 - comportament adecvat în caz de interacțiune cu animale sălbatice;
 - comportament adecvat în caz de conflicte cu persoane (localnici) în stare de ebrietate sau irascibilitate.
 
Trebuie menționat faptul că oricât de multe măsuri de siguranță ar lua organizatorii, nu sunt și nu vor putea fi acoperite toate riscurile legate de natura probelor sportive, mediul și condițiile în care se desfășoară acestea.
Fiecare participant trebuie să dea dovadă de fairplay și prietenie și să acționeze în consecință atunci când situația o cere.
!!! Atragem atenția asupra faptului că niciun premiu și nicio performanță nu este mai presus de sănătatea și viața participanților. Aceștia trebuie să acționeze în consecință atunci când simt sau observă un pericol.
La cursa lungă, echipele participante trebuie să fie formate din patru persoane, minim o persoană de gen feminin și minim o persoană de gen masculin. Una din persoane este căpitanul echipei și este cel responsabil cu înscrierea echipei și reprezentarea sa în relația cu organizatorii.
La cursa scurtă, echipele participante trebuie să fie formate din două persoane, indiferent de gen. Una din persoane este căpitanul echipei și este cel responsabil cu înscrierea echipei și reprezentarea sa în relația cu organizatorii.
!!! În cazul în care, la data de 1 august 2025, numărul de echipe înscrise la cursa scurtă este mai mic de 5, cursa nu va mai avea loc.
Vârsta minimă pentru înscrierea în concurs este de 18 ani împliniți în ziua cursei.
Concursul Bison Adventure presupune parcurgerea probelor de concurs de către toți membrii echipei, distanța maximă admisă între coechipieri fiind de maxim 100 de metri. Distanța între coechipieri poate fi măsurată în orice moment al cursei.
Înscrierea echipelor se va face de către căpitanii acestora folosind instrumentele disponibile pe site-ul competiției: https://www.bisonadventurerace.ro, urmând pașii afișați acolo. În urma creării unui cont, căpitanul va primi un link unic la adresa de email furnizată, link pe care-l va folosi pentru a completa câmpurile cu datele echipei, coechipierilor și/sau pentru a aduce modificări ulterioare acestora, precum și pentru a face dovada achitării contribuției de participare.
Contravaloarea contribuției de participare necesar a fi plătită este afișată pe site-ul competitiei (www.bisonadventurerace.ro) la momentul deschiderii înscrierilor.
Pentru că ne dorim promovarea ariilor protejate în rândul publicului larg, toate echipele vor purta numele unei arii protejate din Romania.
Dacă o echipă se înscrie cu numele unei arii protejate din România și, ulterior, custodele sau administratorul acelei arii protejate formează o echipă, aceștia vor avea întâietate în a-și păstra numele, primii fiind nevoiți să își aleagă un alt nume de arie protejată.
După data de 8 august 2025 nu se vor mai accepta înscrieri, iar pentru modificarea componenței echipei organizatorii trebuie notificați prin formularul de contact de pe site cu cel puțin 7 zile înaintea startului. În caz de schimbare a unui coechipier, după data de 8 august 2025, se va percepe o taxa adițională de 50 de lei, plătibilă la faţa locului. De asemenea, în caz de retragere în timpul sau înaintea evenimentului, contribuția de participare nu va putea fi restituită.
SECȚIUNI ȘI CATEGORII:
Bison Adventure va avea două secțiuni – Cursa lungă și Cursa scurtă, ambele formate din probe clasice de aventură pe distanțe lungi. Probele pot include: trekking, alergare montană, ciclism montan, orientare turistică, orientare sportivă, kayaking sau plutărit, rapel sau alte probe pe coardă, ș.a.
Vor exista posibilități de scurtare a traseului. Acestea vor fi prezentate la ședința tehnică. Deciziile privind scurtarea traseului vor fi luate de către echipe pe parcursul competiției. Aceste decizii nu vor reprezenta abandon, ci doar poziționarea în clasament după ultima echipă care termină un traseu mai lung, în timpul limită regulamentar.
Participanții care parcurg întreg traseul în timpul limită regulamentar, în echipă, sunt considerați FINISHER-ii competiției Bison Adventure Race.
Doar echipele care parcurg traseul integral, în timpul regulamentar, se pot clasa pe podium (locurile 1, 2 și 3). În cazul în care nu sunt suficiente echipe care au parcurs traseul integral, aceste locuri nu se vor acorda și celelalte echipe care nu au parcurs traseul integral se vor clasa începând de la locul 4.
Doar echipele care parcurg traseul integral, în timpul regulamentar, se pot clasa pe podium (locurile 1, 2 și 3).
Din rațiuni de siguranță și acordarea de șanse egale pentru toți participanții, în cazul în care o echipă a fost descalificată, a abandonat sau a depășit timpul limită, indiferent de lungimea traseului parcurs, va fi clasată în urma tuturor echipelor care au terminat oricare din variantele de traseu în timpul limită. Acest fapt va fi marcat în clasament cu DSQ – descalificare, DNF – abandon, respectiv OVERTIME – depășirea timpului limită.
TRASEU
Detaliile zonei de concurs și a punctelor de control de pe traseu vor fi comunicate doar la ședința tehnică.
Fiecare echipă este obligată să înregistreze traseul parcurs folosind dispozitive echipate pentru înregistrarea traseului chiar și în zone fără acoperire GSM și internet.
Fișierul/fișierele, în format GPX, conținând înregistrarea traseului se vor depune la Forul Decizional după sosire, dar nu mai târziu de 1 oră după expirarea timpului de concurs.
Punctele de control trebuie să fie atinse în ordinea crescătoare a numărului lor, cu excepţia cazului în care echipa alege scurtarea traseului, caz în care se vor clasa pe locuri inferioare în clasament, conform prezentului regulament.
Dovada atingerii punctelor de control se va face prin:
- înregistrarea traseului folosind telefoane mobile/ceasuri/alte dispozitive cu aplicații de înregistrarea a traseului chiar și în zone fără semnal telefonic în rețeaua GSM
 
și prin
- fotografie cu toți membrii echipei având în fundal reperul specific punctului.
 
În punctele de control pot exista și alte probe speciale legate de specificul ariilor protejate, a căror detalii vor fi comunicate la fața locului de către arbitrii desemnați de organizatori. Acestea pot presupune îndemânare, intuiție sau cunoștințe generale de bază despre ariile protejate. Informații despre ariile protejate vor fi comunicate pe perioada înscrierilor.
Anumite drumuri publice din categoria autostrăzilor, a drumurilor europene și a drumurilor naționale vor fi marcate special pe hartă, cu violet, ca trasee neutilizabile. Acestea se pot traversa perpendicular sau pot fi folosite pe o porțiune de maxim 500m.
Pe hartă pot exista și zone interzise, marcate cu roșu. Traversarea acestor zone prin orice punct este strict interzisă, prezența concurenților în aceste zone ducând la penalizarea întregii echipe. Pot exista puncte de control amenajate special pentru traversarea acestor zone.
Verificarea utilizării zonelor mai sus menționate se va face după concurs, prin verificarea traseului înregistrat.
Alegerea traseului de concurs de către echipe se face pe proprie răspundere.
Traseul este neamenajat și neprotejat, de aceea există riscuri de rănire și/sau deces. Concurenții trebuie să tină cont de pericolele care pot să apară în timpul cursei. Acestea includ și nu se rezumă doar la: coliziuni cu pietre, stânci, copaci, oameni, autovehicule, alte vehicule, alte obiecte; căderi, alunecări, răni provocate de frig și/sau căldură, hipotermie, insolație, deshidratare, degerături, arsuri, rău de altitudine, căderi de pietre, grindină, avalanșe de zăpadă, pietre şi/sau pământ, viituri, furtuni, fulgere, animale, reptile, insecte, incendii, înec, efort fizic, epuizare, lipsă semnal GSM.
TIMPUL REGULAMENTAR
Cursa lungă : timp regulamentar : 50 ore de la ora startului.
Cursa scurtă : timp regulamentar : 24 ore de la ora startului.
Acesta poate fi modificat pe parcursul competiției, de către organizatori, dacă există motive întemeiate. Modificarea timpului regulamentar va fi anunțată pe toate canalele de comunicare (sms, telefon, comunicări ale arbitrilor din punctele de control) astfel încât informația să ajungă la toți participanții
Timpul regulamentar este același – 50 ore, respectiv 24 ore, pentru toate echipele, indiferent de lungimea traseului pe care acestea aleg să-l parcurgă.
Cronometrajul se va face la secundă și va fi înregistrat cu sistem electronic cu cip.
Timpul oficial va fi cel înregistrat automat la trecerea prin poarta de Finish a ÎNTREGII ECHIPE, cu ajutorul cip-ului purtat de căpitan. Atenție!!! Timpul este valid DOAR dacă toți cei 4 membri ai echipei trec SIMULTAN prin poartă.
În cazul întreruperii cursei, clasamentul va fi întocmit în funcție de atingerea punctelor de către echipe: echipa care a ajuns prima la cel mai avansat punct în momentul întreruperii cursei, câștigă.
Din rațiuni de siguranță și acordarea de șanse egale pentru toți participanții, în cazul în care o echipă a fost descalificată, a abandonat sau a depășit timpul limită, indiferent de lungimea traseului parcurs, va fi clasată în urma tuturor echipelor care au terminat oricare din variantele de traseu în timpul limită. Acest fapt va fi marcat în clasament cu DSQ – descalificare, DNF – abandon, respectiv OVERTIME – depășirea timpului limită.
STARTUL se va da după cum urmează :
Cursa lungă : în data de 22 august 2025, ora 08.00 A.M. Timpul limită de sosire este de 50 ore (24 august 2025 ora 10.00 A.M.
Cursa scurtă : în data de 22 august 2025, ora 08.00 A.M. Timpul limită de sosire este de 24 ore (23 august 2025 ora 8.00 A.M.
Timpul limită poate fi prelungit sau scurtat în funcție de ora startului și de modificarea timpului regulamentar.
ECHIPAMENT NECESAR
Echipament obligatoriu pe întreg parcursul concursului:
- Telefon mobil funcțional – individual
 - Dispozitiv pentru înregistrarea traseului – echipat corespunzător pentru înregistrarea traseului chiar și în zone fără acoperire GSM, și descărcarea fisierului în format GPX
 - Recipient cu apă de minim 500 ml – individual
 - Rucsac – individual
 - Baton energizant – individual
 - Bentiță / căciulă – individual
 - Haină de ploaie – individual
 - Bluză cu mânecă lungă – individual
 - Pantaloni lungi – individual
 - Folie de supraviețuire – individual
 - Lanternă frontală – individual
 - Număr de concurs (asigurate de către organizatori)
 - Harta (vor fi distribuite de către organizatori) / echipă
 - Trusa de prim ajutor (fașă elastică, bandaj steril, leucoplast, dezinfectant) / echipă
 
Echipament individual pentru probele de Mountain-Bike (MTB):
- Mountain-bike funcțional, în conformitate cu legislația rutieră
 - Cască
 - Lumină albă în față (se acceptă și lanterna frontală), lumină roșie în spate, în conformitate cu legislația rutieră.
 - Număr de concurs (asigurate de către organizatori) și afișat vizibil în fața bicicletei – individual
 
Echipament individual pentru proba de caiac-canoe
- Sac impermeabil (Dry-bag. Nu se acceptă pungi de plastic) – individual
 - Husă impermeabilă pentru telefon – individual.
 - Papuci de apă
 
Dacă vor exista probe sportive care necesită echipament specific (altul decât cel enumerat mai sus), organizatorul va anunța din timp acest lucru. Participanții se vor asigura că la Start vor avea respectivul echipament.
Numărul de concurs trebuie fie atașat de echipament și de bicicleta și în mod obligatoriu trebuie să fie vizibil pe toată perioada concursului.
În cadrul ședinței tehnice se vor înmâna hărțile (daca este cazul), se vor comunica detaliile exacte ale probelor şi ale traseelor concursului.
În funcție de vreme se pot accepta mânecuțe și/sau jambiere în loc de bluză cu mânecă lungă și/sau pantaloni lungi. Acest lucru va fi comunicat de organizator înainte de start.
Verificarea echipamentului se va face înainte de start, la plecarea în fiecare probă diferită și în mod aleatoriu pe toată perioada concursului, în orice locație, de către arbitri. Lipsa oricărui obiect din echipamentul individual sau per echipă atrage după sine descalificarea întregii echipe.
Echipamentul individual, cu exceptia celui de MTB și a numărului de concurs, poate fi transportat de un coechipier.
PUNCT DE ALIMENTARE, DROP-BAG, SUPORTERI/ AJUTOR EXTERN
Fiind o competiție de aventură, NU vor exista nici un fel de puncte de hidratare sau alimentare pe traseu, amenajate de organizatori.
Suporterii pot oferi suport/susținere/ajutor participanților cu condiția să respecte regulile oficialilor și să nu împiedice desfășurarea competiției DOAR în zona special amenajată de organizator și marcată pe hartă.
Pe parcursul competiției, în timpul parcurgerii traseului și a executării probelor speciale, nu este permis niciun ajutor venit din exterior sau din partea altor echipe, excepție făcând asistența acordată în zonele special amenajate, unde competitorii pot primi alimente, lichide, etc.
Pe durata cursei fiecare echipă este responsabilă să își transporte singur/ă echipamentul și îi este interzis să primească ajutor din exterior, asistența la transportul echipamentului putând fi acordată doar între coechipieri.
Echipele ai căror susținători nu respectă aceste reguli pot fi penalizate sau excluse din competiție, conform prezentului regulament.
Organizatorii pot oferi transportul unui drop-bag de maxim 60 litri / echipă pentru cursa lungă, respectiv 30 litri / echipă pentru cursa scurtă. Acesta va trebui predat cu cel puțin jumătate de oră înainte de start. Nu se vor accepta drop-bag-uri care depășesc această capacitate, care nu se închid sau care au obiecte care atârnă. Punctele în care va fi transportat acest drop-bag vor fi comunicate la ședința tehnică. Acest drop-bag nu poate conține obiecte fragile, iar organizatorii nu își asumă responsabilitatea pentru deteriorarea nici unui obiect din acest drop-bag. Alte detalii vor fi comunicate la ședința tehnică.
Concurenții au dreptul să își cumpere orice alimente, băuturi sau echipamente de la magazine sau să se cazeze la orice unitate de cazare aflate în zona de concurs, exceptând zonele nepermise marcate pe hartă.
PENALIZĂRI/ DESCALIFICĂRI
Organizatorul își rezerva dreptul de a descalifica o echipă în următoarele cazuri :
- Lipsa sau pierderea totală sau parțială a echipamentului obligatoriu conform prezentului regulament
 - Accidentarea, după start, a unuia sau mai multor membri ai echipei, iar starea lui/lor nu mai permite continuarea cursei (aceasta va fi stabilită de echipa de organizare)
 - Accesul în zonele marcate pe hartă cu roșu
 - Modificarea sau schimbarea numerelor de concurs și/sau a cip-ului
 - Depășirea timpului limită;
 
Organizatorul își rezerva dreptul de a penaliza cu 5 ore o echipă în următoarele cazuri:
- Primirea/oferirea de ajutor în timpul competiției
 - Folosirea zonelor neutilizabile, marcate pe hartă cu violet, pe o distanță mai lungă de 500 m
 - Comportament nesportiv față de alți participanți, oficiali, public, alte persone (acte de violență, injurii, sabotare, intimidare, perturbarea liniștii publice)
 - Nerespectarea distanţei dintre coechipieri
 - Alte situații de nerespectare a regulamentului
 
Dacă în urma acestei penalizări, timpul de concurs al echipei depășește timpul limită regulamentar, echipa respectivă va fi descalificată.
CAMPAREA
Organizatorul nu va asigura cazarea sau camparea participanților. În funcție de locația aleasă pentru tabăra de bază, organizatorul va oferi informații despre posibilitățile de cazare și campare din zonă.
În cazul în care tabăra de Finish va fi diferită de cea de Start organizatorul va asigura transportul dintr-un punct în altul pentru corturile, sacii de dormit și saltelele participanților, dacă aceștia solicită acest lucru și dacă le predau organizatorului înainte de start.
Alegerea locurilor de pauză/somn pe parcursul competiției este la latitudinea echipelor înscrise în concurs și nu se scade din timpul final de concurs.
ABANDONUL
Orice participant care nu mai poate sau nu mai vrea să continue cursa, indiferent de motiv trebuie să-i informeze pe organizatori imediat, la start, la punctele de control, la sosire sau sunând la numerele de urgență care sunt notate pe hartă.
Contravaloarea kit-ului de participare nu se va înapoia în caz de descalificare, abandon sau neprezentare la start.
PROGRAMUL
Programul detaliat este anunțat pe site la secțiunea DESPRE CONCURS / PROGRAM.
Acest program poate suferi modificări. Acestea vor fi comunicate pe toate canalele media, inclusiv pe site, la secțiunea menționată mai sus.
Este obligatorie prezența la ședința tehnică a cel puțin unui membru al echipei. Organizatorii nu își asumă răspunderea în cazul în care concurenții nu cunosc anumite particularități ale ediției care au fost comunicate la ședința tehnică. Aceste detalii vor face parte din regulamentul competiției.
La ședința tehnică se vor comunica :
- Traseul
 - Variantele de traseu și categoriile de concurs (dacă este cazul)
 - Traseele neutilizabile, zonele interzise și eventualele puncte de traversare permise ale acestora, dacă există
 - Punctele în care va fi transportat drop-bag-ul
 - Punctele în care suporterii pot acorda asistență echipelor
 - Punctele de control fără arbitrii și modalitatea prin care concurenții vor face dovada atingerii acestor puncte
 - Anumite particularități ale probelor, dacă este cazul
 - Detalii de natură administrativă și logistică privind tabăra de bază, camparea ș.a.
 - Modificări ale programului
 
Tot în cadrul ședinței tehnice se vor înmâna hărțile (dacă este cazul). Anumite probe din punctele de control vor fi comunicate doar la fața locului de către arbitrii din post pentru a păstra caracterul de aventură al competiției.
Prezența la ședința tehnică a cel puțin unui membru al echipei este obligatorie !
FOR DECIZIONAL
Pentru o cât mai bună transparență, la ședința tehnică organizatorii vor comunica concurenților componența forului decizional care va lua deciziile importante pe parcursul concursului, cum ar fi:
- Prelungirea sau reducerea timpului limită pe motive de vreme sau organizatorice;
 - Descalificarea sau penalizarea unei echipe;
 - Modificarea probelor speciale;
 - Modificarea traseului;
 - Oprirea cursei;
 - Alte decizii organizatorice
 
Aceste decizii se iau prin vot și dacă este necesar după consultarea arbitrilor din teren.
CONTESTAȚII
Contestațiile privind clasamentul sau orice alte aspecte se depun în termen de maxim 7 zile de la expirarea termenului limită al competiției. Contestațiile se depun în scris prin e-mail la adresa contact@bisonadventurerace.ro numai de către căpitanul echipei. Forul decizional va răspunde fiecărei contestații în scris pe site-ul competiției în termen de maxim 7 zile de la depunerea lor.
Pentru transparență, toate contestațiile și răspunsurile vor fi făcute publice pe site-ul sau pagina de Facebook a competiției. Prin depunerea contestației concurenții acceptă în mod implicit acest fapt.
ALTE PREVEDERI
Organizatorii nu își asumă răspunderea pentru condițiile meteo nefavorabile și își rezervă dreptul de a opri cursa sau modifica traseul și/sau probele în orice moment, din motive de siguranță, în cazul în care condițiile meteo vor dicta aceasta.
Fiecare membru al echipelor concurente va certifica prin semnătură că a acceptat regulamentul concursului și toate cele prevăzute în declarația pe care o va primi la ședința tehnică, inclusiv prevederile GDPR și că va respecta legislația rutieră în vigoare.
Prin înscrierea lor valabilă, echipele acceptă automat regulamentul precum și consecințele nerespectării prescripțiilor acestuia.
Organizatorii își rezervă dreptul de a modifica prezentul regulament și vor notifica concurenții în legătură cu modificările apărute printr-un email trimis căpitanilor echipelor. Dacă în urma modificării regulamentului, o echipă nu mai poate participa din motive justificate, aceasteia i se va returna contravaloarea kit-ului de participare.
Necunoașterea regulamentului nu scutește de răspundere echipele afectate sau pe oricare dintre membrii lor.
